חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים? 5 דרכים לצאת מדיכאון

איך מזהים דיכאון ואיך אפשר לצאת ממנו? 5 שיטות שיעזרו לכם להחזיר את החיוך לפנים
איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים

דיכאון הוא מילה נפוצה בלקסיקון של התרבות המערבית, ופעמים רבות אנשים חשים דכדוך, עצבות, חוסר חשק לבצע את מטלות השגרה וליהנות מפגישות חברתיות.

לא כל מה שאדם עושה גורם לו לתחושת הנאה, יש דברים שיוצרים תחושת כעס, חרדה, עייפות, פסימיות ופחד, אבל האם תחושות כאלה שאנשים חווים מדי פעם מעידות בהכרח על דיכאון? ואם כן, איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים?

כיצד מזהים דיכאון קשה?

אדם הסובל מדיכאון לרוב יחוש בדידות גדולה, תחושה שאף אחד לא מבין מה הוא עובר, ירגיש חוסר רצון לבצע פעילויות שבעבר היה נהנה מהן, ובאופן כללי יחוש חוסר רצון לעשייה, ריקנות וחוסר משמעות במשך פרק זמן מוגבל או אפילו כזה הנמשך לאורך כל החיים.

לתחושה זו מאפיינים רבים, שמתבטאים באופן שונה אצל כל אדם, אבל רוב התופעות משותפות למי שסובל מדיכאון: חוסר מוטיבציה לתפקד, גם בביצוע מטלות יום־יומיות בסיסיות כמו להתרחץ, לקום מהמיטה, לדבר עם אנשים, להיפגש עם אנשים או אפילו בני משפחה, עייפות ונדודי שינה, חוסר תיאבון או אכילה מוגזמת, חוסר ריכוז, עצבנות, רגישות יתר, מחשבות טורדניות ועוד, עד כדי חוסר רצון לחיות ומחשבות אובדניות. 

מהן הסיבות הגורמות לדיכאון עמוק?

הדיכאון הוא תופעה נפוצה, שהולכת ומתרבה בשנים האחרונות, ונמצא שכעשרה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים או יסבלו ממנה במהלך חייהם.

הסיבות לכך יכולות להיות אירוע נקודתי בעבר או בהווה, טראומות בילדות, שינוי הורמונלי, מרכיב תורשתי של דיכאון במשפחה, חששות מהעתיד, חוסר ביטחון ועוד.

תחושות אלה יכולות להופיע בכל גיל, והמשותף להן הוא הרגשה של ייאוש, חוסר אונים ותחושה ש"אין אור בקצה המנהרה". 

איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים?

ישנן כמה דרכי טיפול שיסייעו לאדם להתמודד עם דיכאון, וחשוב לדעת שניתן לצאת מדיכאון ולהתחיל לחיות חיים טובים יותר ובעלי משמעות.

מדובר במאמץ שאינו פשוט, בעיקר כיוון שאדם דיכאוני לא מעוניין לבצע פעילות כלשהי וקשה לו לצאת מתחושת הערפול שתביא אותו לעשייה.

במקרה של דיכאון עמוק, לאדם קשה לצאת בעצמו מהמצב, ומומלץ לפנות לאנשי מקצוע ולקבל עזרה.

לשאלה איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים יש הרבה תשובות מגוונות. יש מגוון שיטות טיפול יעילות שיוציאו את האדם ממעגל הקסמים ויביאו אותו לפעול כדי לשפר את מצבו, בעיקר אם יש לו סביבה תומכת שתסייע לו להתמודד.

5 דרכים לצאת מדיכאון

טיפול רגשי בדיכאון הוא ביטוי המאגד בתוכו שיטות טיפול שונות, חלקן קצרות וממוקדות ואחרות ארוכות יותר: 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול קצר וממוקד בפתרון הבעיה הנוכחית, שמוכר גם כטיפול CBT. זהו טיפול שמטרתו להחליף התנהגויות או מחשבות שליליות שאינן תורמות לאדם ומפריעות לחייו ולהמירן בהתנהגויות, מחשבות או תגובות יעילות ובריאות יותר עבורו.

בטיפול נעשה אימון לחשיבה חיובית תוך לימוד טכניקות הרפיה, דמיון מודרך ועוד. 

טיפול פסיכו-דינאמי

טיפול ארוך יותר ומעמיק המיועד לאתר את מקור הבעיות ולפתור אותן, דרך חזרה לילדות, למקרים ולאירועים שקרו בעבר ואולי השפיעו על המצב הנוכחי וגרמו לדיכאון.

במהלך הטיפול מנסים להבין את שורשי הבעיות וההתמודדויות, הקשר והיחסים עם ההורים ועם בני משפחה נוספים במטרה לעקור את שורשי הקונפליקטים המודחקים ולצאת מתחושת הדיכאון. 

טיפולי פסיכודרמה, פסיכותרפיה, טיפול באומנות או סדנאות קבוצתיות

יש מגוון שיטות פרטניות או קבוצתיות המיועדות להביא את המטופל לפעילות, למפגשים עם אנשים כמותו או עם איש מקצוע שמבין אותו ומעודד אותו. 

תרופות

מתמודדים רבים עם דיכאון שומעים על האפשרות לטיפול תרופתי, ורבים מהם תוהים איך לצאת מדיכאון בעזרת תרופות.

פעמים רבות נעשה שילוב של נטילת תרופות אנטי דיכאוניות עם טיפול רגשי, במטרה להביא להקלה תוך אימוץ דפוסי התנהגות חיוביים.

איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים

תרופות נוגדות דיכאון מעלות את רמת הסרוטונין במוח, שהוא מוליך עצבי הקשור לתחושת מצב הרוח. לסרוטונין ולמוליכים נוספים יש תפקיד בוויסות רגשות ותחושות, ונמצא שריכוז נמוך שלו עלול לגרום לדיכאון.

תרופות ממשפחת SSRI גורמות לעיכוב הספיגה החוזרת של הסרוטונין, וכך ריכוזו במוח עולה ומצב הרוח משתפר. יש מספר תרופות מסוג זה, ופסיכיאטר יוכל להתאים את התרופה או שילוב התרופות המתאים למצב.

אין זה אומר שאנשים המתמודדים עם דיכאון ייאלצו לקחת תרופות כל חייהם, אלא זה יכול להיות סיוע זמני בשילוב טיפול נוסף עד לשיפור המצב ויציאה מהדיכאון. 

פעילות גופנית

שיטה נוספת איך לצאת מדיכאון, שניתן לשלב במכלול הטיפול היא הכנסת פעילות גופנית לשגרת היום־יום. גם אם מדובר על הליכה קצרה, עצם היציאה החוצה ויצירת פעילות קבועה יכולה לשפר את מצב הרוח ולהכניס אנרגיה חדשה.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות