כאבי בטן מלחץ נפשי: המדריך המלא בנושא מתח נפשי מתמשך

יש עלינו המון לחץ להצליח, להתפרנס, להיות טובים יותר כל הזמן. הלחץ הזה עלול להצבר ולגרום לכאבי בטן. כך תמתנו את הלחץ לחיים בריאים יותר

תוכן העניינים

כאבי בטן מלחץ נפשי

לא מעט אנשים סובלים מתופעה של כאבי בטן מלחץ נפשי, ונראה כי המספר הזה רק הולך וגדל עם הזמן. אם גם אתם שמים לב לזה, כדאי שתדעו שזה לא רק נראה לכם, אלא יש לכך סיבות הגיוניות.

העידן המודרני מזמן שלל התנסויות, אפשרויות חדשות שלא היו מוכרות ופתרונות חדשים הממלאים את עולמנו. ישנם לא מעט פיתוחים טכנולוגיים שנועדו להקל על חיינו, אך יחד עם זאת הם מביאים איתם עומס הנובע ממגוון אפשרויות וצרכים.

המכשירים הטכנולוגיים שפותחו בשנים האחרונות יצרו מצבים שבהם אנו נדרשים להיות זמינים יותר, מעורבים יותר באופן חברתי וגם במסגרת העבודה. הצורך להספיק יותר, להצליח לעשות גם וגם, להצטיין, להרוויח, לבלוט מעל אחרים – כל אלה יכולים להיות נטל מאוד מלחיץ על נפש האדם. 

לחץ נפשי הפך להיות רווח מאוד ולא פעם מוגדר כמחלה של המאה ה-21. נפש האדם לא השתנתה במהירות שבה התפתחה הטכנולוגיה, ומה שהיה בעבר מוכר, פשוט, שיתופי, קהילתי ומקומי הפך להיות גדול, מהיר וגלובלי. אנשים חיים במערכת של סטנדרטים גבוהים וציפיות של הסביבה ושל עצמם, ולא תמיד מצליחים להתמודד עם הסטרס המתלווה לעומס הנדרש.

אדם מצפה מעצמו להצליח כלכלית, לתת לילדיו את הטוב ביותר, להצטיין בעבודה אבל להקדיש גם זמן למשפחה, וכל אלה לא תמיד משתלבים. יש אנשים שיכולים לחיות עם תחושת לחץ חיובי, כזה שמדרבן, מפעיל, ממריץ להצליח, ויש כאלה שהעומס הגדול פוגע בהם והם אינם מצליחים להתמודד עם הלחץ הנפשי וסובלים מהפרעת דחק (סטרס). 

כאבי בטן מלחץ נפשי

ישנו קשר הדוק בין המצב הנפשי, לבין מה שאנחנו מרגישים בבטן, ולא סתם אומרים ש"אסור לשמור דברים בבטן". כאבי בטן מלחץ נפשי הם כאבים במערכת העיכול, שנגרמים בגלל מועקות ותחושות סטרס שאנחנו חווים.

למעשה, אנשי מקצוע בתחום הנפש יודעים להגיד שבמקרים רבים, אחד התסמינים הנפוצים של לחץ נפשי הוא כאב בטן.

למה המצב הנפשי משפיע על הבטן שלנו?

כפי שכבר ציינו, הרבה אנשי מקצוע וגם אנשים מהשורה יודעים שיש קשר הדוק בין המצב הנפשי לבין כאבי בטן. אבל לא הרבה יודעים מה המנגנון שגורם לתופעה של כאבי בטן מלחץ נפשי.

הקשר בין שני הדברים נובע מבלוטה אחת שנמצאת במוח שלנו, ונקראת אמיגדלה. הבלוטה הזאת, שנמצאת בקדמת המוח, אחראית על כל מיני פעולות ותהליכים בגוף שלנו. בין שלל הדברים שהיא אחראית עליהם, היא אחראית גם על הפעלת הגוף שלנו בהתאם למצב הרגשי שלנו.

למעשה, האמיגדלה פועלת על פי צרכים הישרדותיים שהאדם פיתח במהלך השנים שהוא מהלך על פני האדמה. כך לדוגמא, כאשר אנחנו חשים לחץ או חרדה, בלוטת האמיגדלה מפרשת את זה כמצב של סכנה והכנה למצב חירום.

במצבים כאלה, המוח מאותת למערכת העיכול שעליה לפעול בהתאם, ובדרך כלל יש לכך שתי תוצאות שונות. האפקט הראשון הוא האטה של תנועות המעיים, שנועד למעשה לדחות את השלב שבו נצטרך לשבת בשירותים ולהתפנות.

אם תחשבו על זה במונחים התפתחותיים והישרדותיים, המוח אומר לגוף "יכול להיות שעוד מעט תצטרך לברוח מהר, וזה לא הזמן לשבת ולעשות צרכים".

מצד שני, יכול להיות שהאמיגדלה תשלח דווקא מסר הפוך למערכת העיכול, ותגרם למעיים שלנו לפעול מהר יותר. אפשר לחשוב על זה בתור הכנה לבריחה מאוחרת יותר: "כנראה שבעוד זמן מה תצטרך לרוץ מהר מסכנה מתקרבת, אז כדאי לך להוציא את כל הפסולת עכשיו".

כשחושבים על זה ככה, מבינים שכאבי בטן מלחץ נפשי הם תופעה הגיונית מאוד ואפילו בריאה. הבעיה היא שככל שהאנושות התפתחה יותר ויותר, מופעל עלינו לחץ גדול יותר ואנחנו נוטים יותר ויותר להפרעות חרדה וסטרס.

לכן, הדרך הטובה ביותר לטפל בכאבי בטן מלחץ נפשי, או למנוע אותן מראש, היא על ידי ההבנה שמדובר סך הכל בתסמין ולא בבעיה האמתית, וכי יש להתמודד ולפתור את המצב הנפשי שבו אנחנו נמצאים.

תסמינים של לחץ נפשי

אדם הסובל מלחץ וממתח נפשי שרוי רוב הזמן בתחושה של מצוקה, כיוון שהוא אינו מצליח להנמיך את תחושת המתח ולהגיע לרגיעה ולהקלה. מערכת העיכול היא הראשונה להגיב למצבים של סטרס, ופעמים רבות מבוגרים וילדים הסובלים מלחץ נפשי יתלוננו על כאבי בטן חזקים, אף שבבדיקות לא נמצא דבר. התסמינים הגופניים והנפשיים קשורים אלה באלה, ולרוב האדם יסבול מבעיות בריאותיות נוספות הנובעות מהסטרס:

  • בעיות במערכת העיכול, שלשולים והקאות
  • לחץ דם גבוה
  • לחצים בחזה
  • חוסר איזון ברמות הסוכר
  • בעיות בשינה וקושי להירדם
  • דופק מואץ
  • עייפות כרונית
  • כאבי ראש וסחרחורות
  • חריקת שיניים
  • כאבי שרירים
  • יובש בפה
  • מחלות עור
  • לאורך זמן גם ייתכנו בעיות לב, דיכאון ועוד

הגורמים למתח ולחץ נפשי

ללחץ הנפשי יש הסברים ביולוגיים הישרדותיים שנועדו להתריע מפני סכנה או איום וליצור דריכות נפשית וגופנית. לעיתים הקשר בין האירוע לאופן התגובה אינו הולם, ואז מדובר בפרשנות שנותן האדם למצב שהוא קולט כמאיים עליו. למשל אדם הרואה חוסר הצלחה של משימה מסוימת כחוסר יכולת שלו, חש תסכול, אכזבה, הערכה עצמית נמוכה, חרדה ומתח נפשי. 

ישנם גורמים נקודתיים היכולים לגרום לחוויית דחק, כמו מחלה של אדם קרוב, התמודדות עם בן משפחה בעל צרכים מיוחדים, קשיים בזוגיות, קשיים בהורות, קשיים כלכליים, פיטורים, טראומות, משברים אישיים ועוד.  

האם ניתן לטפל במצבי לחץ ומתח נפשי?

מתח נפשי לאורך זמן הוא תהליך מזיק לבריאות הנפשית והגופנית וניתן לטפל בו. אפשר להחזיר לחיים את הסיפוק, ההנאה, השלווה והמיקוד במקום העייפות ותחושת השחיקה והמצוקה. חשוב לטפל בלחץ נפשי ולא לראות בזה גזירת גורל ודרך חיים שיש לצלוח. 

שיטות טיפול בלחץ נפשי

פעמים רבות אדם לא מודע לכך שחל שינוי חד במצבו הנפשי וכי התסמינים שהוא חש, כאבי הבטן ושאר התופעות מקורם בהפרעת דחק שמשפיעה על חייו ועל ראיית המציאות שלו. למרבה הצער, פעמים רבות אנשים מגיעים לטיפול לאחר שהגוף גבה מחיר גופני כתוצאה מהעומס הנפשי והם עברו התקף לב, חלו בסוכרת ועוד. ישנן כמה שיטות טיפול מקצועיות יעילות להתמודדות עם מצבי מתח נפשי והפרעות דחק:

טיפול רגשי CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) היעיל מאוד במצבי לחץ נפשי. במהלך הטיפול מזהים את דפוסי החשיבה הגורמים למתח ולחוויית הלחץ, יוצרים שינוי מחשבתי, ומקבלים כלים להתייחסות שונה לאותם מצבים ולנטרול המתח.  

פסיכותרפיה בגישה דינמית

מיועדת להגיע לשכבות עמוקות יותר בנפש האדם ולאתר את מקורם של אירועים מודחקים, חוויות וטראומות אשר משפיעים על ההווה של המטופל. היכולת להביט באופן שונה על אירועי עבר ולמנוע מהם להשפיע באופן שלילי על ההווה מאפשרת שחרור מלחצים ומתחים.

שיטות טיפול רגשיות נוספות בלחץ נפשי הן טיפול באומנות וטיפול בעזרת בעלי חיים.

טיפול עצמי במתח נפשי

ישנן שיטות לטיפול עצמי וליכולת להתמודד עם לחץ נפשי ולהפחית את עוצמתו.

כשאדם מודע להיותו בלחץ ומסוגל להביא את עצמו לבצע פעולות יזומות לסייע לעצמו, יש בהחלט אפשרות להטבה. סביבה תומכת ומסייעת, מאפיינים אישיים, אסטרטגיות הרגעה כמו מדיטציה, מיינדפולנס, אומנות – כל אדם בוחר את דרכו להתמודדות עם מצבי לחץ. 

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקהילות שלנו

הכתבות החמות

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות

איך לעזור לילד עם חרדות

איך לעזור לילד עם חרדות?

לא מעט ילדים מתמודדים עם פחדים וחרדות, והרבה הורים מוצאים את עצמם אובדי עצות מכיוון שהם לא יודעים איך לעזור לילד עם חרדות. המאמר הזה נועד לעשות סדר בתחום הזה, ולעזור להורים לעזור לילדים שלהם

איך לצאת מחרדות קשות ולהתחיל חיים חדשים

איך לצאת מחרדות קשות ולהתחיל חיים חדשים

המסע מחרדה קשה לחיים חדשים הוא דרך של גילוי, ריפוי והתחדשות. המאמר הזה מבקש לתת כוח לכל מי שמתמודד עם חרדה, ומציע אסטרטגיות מעשיות להשתחרר מכבלי הדאגה ולצעוד לעולם שופע פוטנציאל