חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לא רק עיר לבנה: מסתבר שתל אביב תוכננה בראייה בריאותית וירוקה

בדרך כלל, כשאנחנו חושבים על תל אביב, אנחנו מדמיינים גורדי שחקים, פקקים ופיח. אבל מי שמכיר את העיר באמת, יודע שיש בה המון ירוק, עצים ומרחבים מרגיעים ונעימים
sunset-g10bc13bd4_1280

יש הרואים בתל אביב-יפו עיר גדולה שכולה אספלט ובטון – בניינים וכבישים לרוב… אבל לא צריך להתאמץ יותר מדי, אלא רק לעצור לרגע ולהביט סביב, בכדי לגלות שיש בה לא מעט ירוק אפילו הרבה!

לכל הפחות יש עץ על כל שלושה תושבים שזה לא מעט לעיר שכזו. ועכשיו כשיש לכם עצים בראש – בסיור הבא שלכם בעיר תראו כמה ירוק יש בה.

מקום בריא לחיות בו

כבר במאה ה-19, מתכנני ובוני הערים הגו את הרעיון של 'עיר הגנים' כמקום בריא לחיות בו. פינות ירוקות שזורות בתוך העיר, ריאות ירוקות קטנות וגדולות, ועצים היכן שניתן.

הרעיון אמנם לא התחיל בארץ ישראל אך הגיע לכאן במהרה והשכונה הקטנה אחוזת בית  החלה הוקמה על אותו רעיון.

בשנות העשרים של המאה הקודמת, הוזמן לתל אביב האדריכל והביולוג הסקוטי פטריק גדס. אותה שכונה תל אביבית קטנה שבראשיתה נבנתה 'עם הגב לים' חוברה על ידיו לים על ידי שדרות רחבות וירוקות של עצים. 

בכל שדרה בעיר בה תבחרו ללכת תרגישו את זה בעצמכם. בנוסף לשדרות, גדס תכנן גם גינות פנימיות בין הרחובות וכיכרות פתוחות בהן ניתן להוסיף צמחים ולשתול פרחים.

במשך השנים התווספו לכל אלה ריאות ירוקות בדמות פארקים שמהווים אטרקציה לתושבי העיר ולתושבים מחוצה לה ומאפשרים לטייל, לערוך פיקניק וגם להתאמן בחיק הטבע – מבלי לצאת מהעיר.

שלוש פינות ירוקות בתל אביב שאולי לא הכרתם וכדאי שתכירו

שדרת בן ציון

השדרה הינה על שמו של הסופר שהיה ממקימי העיר תל אביב ואביו של הצייר נחום גוטמן אושיה בפני עצמה. השדרה מתחילה מכיכר התרבות והיא רחבה ומזמינה. לאורכה פזורים ספסלים, בתי קפה וקיוסקים קטנים כמו של פעם.

גן ערן

בין הרחובות בן יהודה והירקון הצפופים והעמוסים בצפון הישן של העיר יש כמה וכמה גינות שכונתיות קטנות. בקצה של רחוב ארנון נמצא 'גן ערן' עם אנדרטת הנצחה מרגשת במיוחד.

הגינה  השכונתית שינתה את שמה לגן ערן לאחר שערן ויכסלבאום, הילד שגדל בשכונה נהרג בתאונת אימונים. לצד שבילי ההליכה ופינות הישיבה משחקים הילדים מתקני השעשועים ובין כל אלו ניצב מכתבו האחרון של ערן לאמו חרוט בדף ברונזה.

פארק החורשות

במזרחה של יפו הוקם לפני כ-10 שנים פארק החורשות. בהקמת הפארק המשתרע על פני 80 דונם היתה כוונה ליצירת טבע עירוני תוך שילוב הקיים ישן וחדש.

בפארק, שיש לו כמה כניסות, יש שפע של עצי נוי ופרי, בריכה אקולוגית עם מצפור נסתר לתצפית על עופות המים, שימור תעלות ההשקיה ובאר המים ששימשו את הפרדס שהיה נטוע כאן.

אפילו הספסלים עוצבו בחלק זה של הפארק כארגזי תפוזים.

בחלקות השונות באדמה נטמנו פקעות של מגוון פרחים. בפארק משולבת גם גינה קהילתית, שבילי אופניים, מתקני ספורט אקסטרים וגם קלילים יותר ופינות פיקניק.  

בין אם זה פארק הירקון, פארק דרום או פארק צ'רלס קלור, קל לראות שתל אביב-יפו היא לא רק עיר של אוטובוסים (ובקרוב של הרכבת הקלה!) ופקקים. היא גם מקום נהדר להליכות, ישיבה רגועה על ספסל באמצע היום, אימוני ספורט, גינות כלבים, פיקניקים והרבה ירוק בעיניים.

———

להתאהב בתל אביב-יפו – סיורים עם מיכל ששון ביבי www.tell-aviv.co.il 

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות