חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עזרה ראשונה להכשת נחש: עזרה ראשונה ומניעה

יש יותר מ-40 סוגים של נחשים בישראל, וקרוב לרבע מהם ארסיים. מה עושים במקרה של הכשת נחש, ואיך מונעים אותה מראש? כל הפרטים כאן
snake-gb5a26696f_1280

הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף שלהם עם עליית הטמפרטורות באביב, להתפעל מהפריחה וממראה של חיית בר רצוי, לגעת אסור ומסוכן.

למרות גודלה הקטן של המדינה בישראל חיים 41 מיני נחשים, מתוכם 9 מינים ארסיים ולשניים מהם קיים נסיוב נגד הארס.

המינים הארסיים המצויים בארץ הם צפע מצוי, אפעה מגוון, צפע חרמון, פתן שחור, עכן קטן, עכן גדול, צפעון שחור (שרף עין גדי), עכן חרטומים ושפיפון.

צפעון שחור (Atractaspis engaddensis)

למרות מגוון המינים רוב ההכשות (מעל לתשעים אחוז) הן הכשות של צפע מצוי, הצפע המצוי חי בצפון הארץ ובמרכז, נקבת הצפע יכולה להטיל 30 ביצים בניגוד לחלק ממיני הנחשים שמטילים ביצים בודדות.

הצפע המצוי נפוץ לא רק בגלל כושר הריבוי שלו אלא גם בגלל האופי שלו, נחש זה פעיל לילה וניזון ממכרסמים ועופות, הוא נפוץ מאוד בסביבת האדם וחודר ללולים וגינות בחיפוש אחר מזון.

הכשה של נחש צפע תהיה מסוכנת גם לחיות מחמד כמו כלבים וחתולים, הצפע המצוי יעדיף להרחיק איום בדמות אדם או בע"ח גדול באמצעות נשיפה מאיימת או ניסיון בריחה למכסה קרוב.

הכשה של צפע מתרחשת בפחות משנייה הנחש שולף את שיני הארס דרכם הוא מזריק את הארס לקורבן, הצפע בוחר את כמות הארס אותה הוא רוצה להעביר דרך שיניו ויש גם מקרים של "הכשה יבשה", הכשה בה הנחש לא העביר ארס לנפגע.

למרות שההכשה מהירה מאוד הצפע נחשב לנחש כבד ואיטי יחסית, פרטים שונים יכולים להיות בעלי גוונים בהירים או כהים יותר של צבעים בגוון שחור, חום, צהוב ואפור.

אבקוע של צפע מצוי (Daboia palaestinae)

הכשת נחש מה עושים?

הדבר הראשון שנעשה במקרה של הכשת נחש הוא שמירה על הבטיחות של הנפגע ושל המטפל, בניגוד למה שאפשר למצוא עדיין בחלק מאמרים באינטרנט, אסור בשום פנים ואופן לנסות ללכוד את הנחש או לפגוע בו.

הנחש מכיש שהוא מרגיש איום, בנוסף לכך נחשי ארץ ישראל מוגנים בחוק, רצוי לצלם רק אם אפשר, הצילום צריך להתבצע תוך שמירה על מרחק בטיחות.

הכשת נחש מצריכה טיפול רפואי מתקדם בבית החולים, הפינוי יתבצע באמצעות אמבולנס ורצוי להזמין את כוחות ההצלה בלי היסטריה כדי שלא להלחיץ את הנפגע.

במהלך השנה האחרונה (2021) לוכד נחשים שהוכש במושב אביחיל שליד נתניה ניסה להגיע בכוחות עצמו לבית החולים, במהלך הנסיעה חלה הידרדרות במצב ההכרה שלו והלוכד התנגש בעץ, בחלק ממקרי ההכשה מצב ההכרה של הנפגע יכול להידרדר במהירות, בנוסף תזוזה של הנפגע תגביר את התפשטות הארס בגוף.

למוקד הרפואי חשוב למסור את המיקום המדוייק בו אנחנו נמצאים (רחוב, קומה, דירה וכו'), במידה ויש כוח אדם זמין חשוב שיחכו לאמבולנס בכביש הראשי או בכניסה הראשית על מנת להכווין את כוחות ההצלה ובשום פנים ואופן אסור לנתק את השיחה עם המוקד.

במקרה של הכשת נחש אסור לעודד הקאה, לקרר את האזור, למצוץ את הארס, לחתוך את המקום, להקיז דם, לתת מזון ולהניח חסם עורקים הפעולות הללו לא יועילו במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב יכולות לגרום להידרדרות במצבו של הנפגע.

אז מה כן עושים?

שומרים על קור רוח ואחרי שתיעדנו את הנחש והזעקנו כוחות הצלה נרגיע את הנפגע ונוריד תכשיטים ואביזרים לוחצים מהאזור שנפגע, למשל אם הנפגע הוכש מעל העקב נוריד נעליים, אם הנפגע הוכש בכף היד נוריד טבעות, צמידים ושעונים.

במקביל חשוב כל הזמן להיות בתקשורת עם הנפגע ולהרגיע אותו, חשוב גם לשים לב למצב ההכרה של הנפגע ולעדכן אם חלה הידרדרות.

קבעו את הגפה שנפגעה לגוף, אם הנפגע מאבד הכרה ונשימה חשוב להתחיל בהחייאה, התחילו בביצוע עיסויים  בהתאם להוראות המוקד ושלחו את אחד הנוכחים לחפש דפיברילטור.

נשיכת נחש

בנשיכה של נחש שאינו ארסי הטיפול פשוט מאוד, חטאו את מקום הנשיכה ותבדקו אם יש חיסון טטנוס בתוקף, יחד עם זאת יש אנשים שסובלים מחרדה קיצונית ויכולים להיכנס להתקף חרדה רק ממפגש עם נחש גם אם האירוע לא כלל נשיכה, לפוביה הזו קוראים אופידיופוביה.

זעמן זיתני (Platyceps collaris), נחש זה אינו ארסי ולא מסוכן כלל.

מה לעשות כדי להרחיק נחשים?

הנחש חי חיים די פשוטים, הוא לא מחפש תיכון קרוב או חנייה פרטית.

יש לכם מזון, שתייה וקורת גג (מחבוא לנחש)? הנחשים כבר יגיעו, זה רק עניין של זמן.

מזון

הנחשים הארסיים בארץ נמשכים למכרסמים ועופות בעיקר, לא נדיר למצוא נחש בתוך כלוב של תוכים או בפינת חי (לרוב ליד השרקנים והארנבים).

אז אי אפשר למנוע מהם להגיע אבל בחלק מהמקרים אפשר לאטום את הכלוב או להפוך אותו לפחות נגיש כדי למנוע מהנחש להיכנס.

קורת גג

נחש יכול למצוא קורת גג גם בקורות של גגות, למעשה הנחש מוצא דירה כמעט בכל מקום, מחסן נטוש, מתחת דלי ישן, בערמת גרוטאות, מאחורי הארון, באוטו ואפילו במנוע של הרכב.

אי אפשר לאטום את כל הבית באופן מוחלט, גם אם הייתה אפשרות שכזו מספיק שנשכח חלון פתוח והנחש ימצא את דרכו פנימה, אולם יש מספר פעולות שיורידו את הסבירות שנחש יכנס לתוך הבית.

ראשית חשוב לוודא שהחלק התחתון של דלת הכניסה חופף לרצפה ללא מרווח (אפס), בנוסף חשוב להתקין רשתות נגד חרקים לחלונות, אם אנחנו בעלי גינה אז חשוב מאוד לדאוג לסדר וטיפול שוטף לגינה, גינה מוזנחת ומלאה בגרוטאות וצמחייה צפופה תיהיה מזמינה בהרבה לנחש מגינה מסודרת ונקייה.

מים

בריכות דגים ובריכות נוי ימשכו נחשים שצריכים לשתות מידי פעם, בנוסף לעיתים הנחש משתמש במים במקרים שבהם חסרה לו לחות על מנת להשיל את העור, פרט לשתייה בריכות דגים מושכות מין של נחש שניזון בעיקר מדגים, נחש מים בעבר נקרא גם נחש מים משובץ, זה נחש חביב שאינו מסוכן כלל, לא רק שאין לו ארס נחש זה גם לא נוהג לנשוך ומנגנון ההגנה שלו כולל הפרשת ריח דוחה שמרחיק טורפים.

מים סם החיים, מושכים גם ציפורים ובעלי חיים אחרים שמהם הנחשים ניזונים, רצוי לסגור ברזים דולפים ולרוקן מים עומדים בגינה.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות