חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רכבים חשמליים למען אוויר נקי ובריא יותר: העתיד כבר כאן

יותר מאלפיים בני אדם מתים בכל שנה בישראל בגלל זיהום אוויר. האיש הזה מאמין שהנתון הזה הולך להשתנות בזכות מהפכת התחבורה החשמלית
טעינת רכב חשמלי בבית משותף

זיהום אוויר אינו בעיה סביבתית, אלא בעיה בריאותית. בכל שנה, מתים בישראל כ-2,200 בני אדם בשל זיהום האוויר ובשל סיבוכים רפואיים שקשורים אליו.

אחד התורמים המשמעותיים לתמותה הגבוהה הזאת הוא זיהום האוויר שיוצרים כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. אמנם הרכבים החדשים מזהמים פחות, אך בגלל שיש יותר כלי רכב על הכביש – סך הזיהום עולה.

מנתונים של ארגון ארגון הריאות האמריקני, שפועל למען המאבק בסרטן הריאות ובמחלות נשימה אחרות, חצי מתחמוצות החנקן שנפלטות לאוויר מגיעות מכלי רכב.

החומרים האלה נשארים בגובה נמוך ויוצרים זיהום אוויר וזיהום חלקיקים שמגיע למערכת הנשימה של כל אחד ואחת מאיתנו.

בנוסף, על פי נתוני הארגון, כלי רכב גורמים לפליטה הגבוהה ביותר של פחמן דו-חמצני.

הזיהום שיוצרים כלי הרכב האלה גורמים לפגיעה בריאות ולהיווצרות של מחלות נשימה קשות. יחד עם זאת, איגוד הריאות האמריקני מצביע על שלב חשוב במאבק בזיהום האוויר מכלי רכב.

לדברי הארגון, אחד הצעדים החשובים במאבק הזה הוא מעבר לכלי רכב שאינם יוצרים זיהום אוויר מקומי, או במילים אחרות – רכבים חשמליים.

רכב חשמלי לטובת אוויר נקי

בניגוד לרכבי בעירה פנימית ששורפים דלק כדי לגרום למכונית לנוע ממקום למקום, רכבים חשמליים משתמשים בסוללה עוצמתית.

באמצעות הסוללה והמנוע החשמליים, הרכבים האלה נעים מנקודה לנקודה בלי לפלוט גרגיר אחד של זיהום אוויר.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שתהליך ייצור החשמל עדיין מזהם, אך עם המעבר לגז טבעי ולאנרגיות מתחדשות – ייצור החשמל הופך למזהם פחות ופחות.

על פי ארגון הריאות האמריקני, השילוב של רכבים חשמליים וייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות יוביל לצמצום מחלות הריאות בארצות הברית ובעולם כולו.

המידע הזה לא מפתיע, ובארץ כבר יש מי שמקדם את מהפכת הרכבים החשמליים במלוא המרץ. אחד האנשים האלה הוא משה מזרחי, המנכ"ל של "התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – ElectroPark".

"אנחנו בתקופה מדהימה מבחינת פתרונות תחבורה", אומר מזרחי ל"מגזין לחיות בריא", "המהפכה החשמלית כבר כאן, ואף אחד לא יצליח לעצור אותה".

מזרחי מציין כי אנחנו עדיין בשלבים מוקדמים של מהפכת הרכב החשמלי, אבל הכיוון חיובי. "הממשלה והרגולטורים מבינים שזה העתיד, ועושים צעדים כדי לקדם את הנושא. אמנם יש עוד מה לשפר, אבל אנחנו בדרך לשם".

בין השאר, מנכ"ל אלקטרופארק מדגיש את החלטת הממשלה לצמצם את ההגבלות והבירוקרטיה על מנת לאפשר לבעלי רכבים חשמליים להתקין עמדות טעינה גם בבתים משותפים.

יש המון ישראלים שחוששים לעבור לרכב חשמלי. אתם נתקלים בזה?

"כן, בוודאי", עונה מזרחי, "חלק גדול מהשליחות שלנו זה להפיג את החששות של נהגים רבים מהשינוי הזה. רובם סובלים מ'חרדת טווח', וחוששים שייתקעו עם הרכב באמצע הנסיעה עם סוללה ריקה".

הוא מדגיש כי הרוב המוחלט של הישראלים מבצע נסיעות קצרות יחסית. כיום, כשרכבים חשמליים מגיעים לטווחים של כ-400 קילומטר לסוללה טעונה, הסיכוי שהיא תיגמר באמצע הנסיעה נמוך מאוד.

מזרחי מוסיף שאחד היתרונות הגדולים של רכבים חשמליים הוא האפשרות להתקין עמדת טעינה בחניה הביתית. "להתעורר בכל בוקר בידיעה שהרכב מוכן לנסיעה ארוכה זה מעולה", הוא מציין, "זה חוסך כסף, חוסך זמן וחוסך המון כאבי ראש".

העתיד כבר כאן והוא בריא יותר

כשמזרחי חושב על עתיד התחבורה בישראל, הוא רואה כיצד השינויים האלה יובילו גם לשינויים בריאותיים בקרב האוכלוסיה המקומית.

איך אתה רואה את עתיד הרכבים החשמליים כאן בישראל?

"המון אנשים מדברים איתי על כסף, תחבורה וזיהום אוויר, אבל האמת היא שהשינוי הוא הרבה יותר גדול", אומר מנכ"ל אלקטרופארק, "ברגע שנוציא את הזיהום של כלי הרכב ממרכזי הערים – אנחנו פשוט נהיה בריאים יותר".

מזרחי מציין את ההשפעות הנוספות של הוצאת כלי הרכב המזהמים ממרכזי הערים. "בכל שנה מתים יותר מאלפיים בני אדם בגלל זיהום אוויר, ומספר החולים בגלל בעיות נשימה הוא עצום. ברגע שנוציא את זיהום האוויר מאיזורי האוכלוסיה, יהיו לנו יותר מיטות פנויות בבתי החולים, ההוצאה על בריאות תפחת, התפוקה של העובדים תהיה גבוהה יותר כי הם יהיו חולים פחות – יש משהו יותר טוב מזה?"


שתפו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות