חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שיניים עקומות בגלל מוצץ – אמת או אגדה אורבנית?

הרבה הורים שומעים מצד אחד שמוצץ יקל על החיים שלהם, ומצד שני שמוצץ יהרוס את השיניים של התינוק - בדקנו עבורכם את כל האמת בנושא הזה
שיניים עקומות בגלל מוצץ

אחד הדברים הראשונים שאומרים להורים טריים (אחרי "מזל טוב", כמובן) הוא שכדאי להם להרגיל את התינוק הרך למוצץ, כי זה עוזר לתינוקות להירגע. ומה יותר חשוב להורים מאשר תינוק רגוע?

הבעיה היא, שהרבה אנשים לא יודעים אם בעתיד עלולות להתפתח לילד שיניים עקומות בגלל מוצץ, והם חוששים להרגיל את התינוק לאביזר הזה, או שהם לא יודעים האם זה כדאי, מתי כדאי לעשות את זה ועוד כל מיני שאלות שעולות להורים טריים.

האם מוצץ מומלץ לתינוק יונק?

תנו לנו להרגיע קצת את החששות שלכם מפני מוצצים. אין ספק שמוצץ מומלץ לתינוק יונק, מכיוון שהתינוק הרך זקוק לפעולת המציצה ומדובר באינסטינקט ראשוני שלו. אמנם האינסטינקט מגיע ממקום של יניקה, אבל אין ספק שפעולת המציצה עוזרת לתינוק שלנו להירגע.

עם ההתפתחות שלו, בגיל חודשיים פחות או יותר, הוא מגלה שהוא יכול להכניס את האצבעות שלו לפה ולמצוץ אותן. ישנם תינוקות רבים שמעדיפים בשלב הזה למצוץ אצבע מאשר מוצץ.

שיניים עקומות בגלל מוצץ
מוצץ יכול לעזור בתחילת החיים, אך כדאי לגמול את הילד בין גיל שנתיים ל-4

ברוב המקרים, בין גיל שנתיים לגיל ארבע, התינוקות יוותרו בכוחות עצמם על המוצץ. לכן, כל עוד מדובר בילד קטן – אין שום בעיה שייקח מוצץ.

הבעיה מתחילה אם הילד שלכם מסרב להוציא את המוצץ מהפה גם בסביבות גיל 3-4, ואז עלול להיגרם מצב של שיניים עקומות בגלל מוצץ, דבר שיאלץ אתכם, ההורים, להשקיע בתהליך יישור שיניים.

מה זה אומר שיניים עקומות בגלל מוצץ?

מבנה השיניים של הילדים הרכים עשוי להשתנות ולהתעוות בגלל שימוש ממושך במוצץ. ישנם כמה עיוותים נפוצים בילדים שלא מוותרים על המוצץ, והנה רשימה חלקית:

מנשך פנימי פתוח (Open bite)

אחד הפגמים שעלולים להיווצר בגלל שימוש ממושך במוצץ הוא מנשך פנימי פתוח, שבו השיניים נוטות החוצה וכתוצאה מכך, הלסתות לא נסגרות לחלוטין. מוצץ עלול לגרום למרווח גדול בין השיניים הקדמיות העליונות לבין התחתונות.

מנשך עובר אנכי (Overbite)

פגם נוסף הוא מנשך עובר אנכי, שבו השיניים הקדמיות בולטות החוצה (כמו במנשך פנימי פתוח), אלא שבמקרה הזה, השיניים העליונות חורגות מקו הלסת התחתונה.

שיניים בולטות

גם אם המצב לא מגיע עד כדי הגדרה של אחד הפגמים הקודמים, שימוש ממושך במוצץ עלול לגרום לשיניים בולטות.

בעיות נוספות שעלולות להיווצר בגלל שימוש במוצץ

בנוסף לאפשרות של שיניים עקומות בגלל מוצץ, הרי שהשימוש במוצץ לאורך זמן עשוי לגרום לתופעות נוספות, ובהן:

קשיי דיבור ובעיות אכילה

בגלל צמיחה לא תקינה של השיניים בעת התפתחות הילד, מבנה הלסת והשיניים עשוי להשפיע על הדיבור שלו. מקרים כאלה יכולים להיות מאוד מתסכלים עבור הילד, שמנסה למצוא את מקומו בעולם ועלול למצוא את עצמו מתקשה בביטוי עצמי.

בליעה אינפנטילית

בליעה אינפנטילית היא צורת הבליעה של תינוקות, שבה במהלך הבליעה, הלשון של התינוק נצמדת לשפה העליונה. בגיל מאוחר יותר צורת הבליעה הזאת אמורה להפסיק באופן טבעי, ולעבור למצב שבו הלשון נצמדת לחך הפנימי העליון במהלך בליעה.

שימוש ממושך במוצץ עלול לגרום לבעיה שבה הילד ממשיך את הפרקטיקה של בליעה אינפנטילית גם בגיל מאוחר יחסית.

האם יש הבדל בין מוצץ רגיל לבין מוצץ אורתודנטי מבחינת השיניים?

בעקבות הבעייתיות של שימוש ממושך במוצץ אצל ילדים, ובעקבות הפחד של ההורים מפגיעה בהתפתחות התקינה של הילד, יצרני המוצצים החלו לייצר מוצצים אורתודנטיים, שבהם החלק העליון של המוצץ נשאר עגול כמו כל המוצצים, אך החלק התחתון הוא שטוח.

למרות המיתוג של המוצצים האלה, חשוב לדעת שמבחינה מחקרית, נמצא שגם מוצצים רגילים וגם מוצצים אורתודנטיים עלולים לגרום לנזקים בהתפתחות השיניים והלסת.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות