חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לעזור לילד עם חרדות?

לא מעט ילדים מתמודדים עם פחדים וחרדות, והרבה הורים מוצאים את עצמם אובדי עצות מכיוון שהם לא יודעים איך לעזור לילד עם חרדות. המאמר הזה נועד לעשות סדר בתחום הזה, ולעזור להורים לעזור לילדים שלהם
איך לעזור לילד עם חרדות

אם גם אתם שואלים את עצמכם איך לעזור לילד עם חרדות, הגעתם למקום הנכון. המאמר הזה נועד לעשות לכם סדר בראש ולהסביר בדיוק איך להתמודד עם מצבים כאלה.

פחדים וחרדות עשויים ללוות אותנו בכל שלבי החיים, בייחוד במדינה כמו ישראל, שמתמודדת עם מצבים ביטחוניים שונים מדי פעם בפעם. הרבה פעמים, אצל מבוגרים החרדות באות לידי ביטוי בתחושה כללית של לחץ או סטרס.

לעומת זאת, אצל ילדים החרדות באות לידי ביטוי פעמים רבות מדברים ממוקדים: יש ילדים שמפחדים מהחושך, יש ילדים שמפחדים מהרעש של הורדת המים בשירותים, ויש ילדים שמפחדים שמסתתרת מפלצת מרושעת בארון שלהם.

חשוב לדעת שפחדים, ובעיקר התמודדות עם פחדים, חיוניים להתפתחות התקינה של הילדים שלנו. בסופו של דבר, יש דברים מפחידים בחיים – וצריך לדעת להתמודד עם הפחד הזה ולא להתעלם ממנו.

יחד עם זאת, חשוב לשים לב מתי פחד "רגיל" הופך לחרדה של ממש. במאמר הזה אנחנו הולכים לדבר על חרדות אצל ילדים, ולהבין איך לעזור לילד עם חרדות. אבל לפני כן, חשוב להבין מהו ההבדל בין פחד לחרדה, ואיפה עובר הגבול בין השניים.

איך מבדילים בין פחד לחרדה

פחד הוא תחושה, גם רגשית וגם פיזיולוגית, שנגרמת בעקבות משהו מסוכן או מאיים שחיצוני לנו. מדובר בתחושה חשובה שנועדה להציל את החיים שלנו. אם אנחנו נתקלים במשהו מסוכן – אנחנו נחוש פחד שיגרום לנו להתרחק ממנו או להתגונן מפניו.

לעומת זאת, חרדה היא מצב פסיכולוגי ופיזיולוגי שבו אנו חשים פחד וחוסר שקט בגלל החשש שמשהו רע עשוי לקרות. לצורך העניין, אם אני רואה אדם שמאיים עלי עם סכין וזה גורם לי להרגיש לא טוב – זה פחד. אבל אם אני מפחד כל הזמן שיבוא מישהו ויאיים עלי עם סכין, למרות שכרגע אף אחד לא מאיים עלי – זוהי חרדה.

לכן, כאשר אנחנו מנסים לעמוד על ההבדלים בין פחד לבין חרדה, ההבדל הגדול ביותר הוא מקור הגירוי. פחד נגרם בשל גורם חיצוני, וחרדה נגרמת בשל גורם פנימי.

מתי ילדים מתחילים לחוש פחד?

למעשה, ילדים מתחילים להתמודד עם פחד כבר בימיהם הראשונים לאחר הלידה. מי שזכה להיות הורה מכיר את הרגע שבו האור נדלק בחדר של התינוק ופתאום הוא נבהל, או אפילו לפעמים כשאנחנו באים להרים תינוק ישן והוא נבהל מהמגע שלנו, למרות שניסינו להיות כמה שיותר עדינים.

הקפיצות האלה של תינוקות טבעיות לגמרי, ועם הזמן התינוק לומד להתרגל לחוויות כאלה שחוזרות על עצמן. לאט לאט הוא כבר מתרגל לעובדה שהאור לידו נדלק בפתאומיות והוא לא נבהל, או שהמגע של אבא ואמא שבאים להרים אותו על הידיים כבר לא מקפיץ אותו, אלא הופך להיות חוויה נעימה.

עם התפתחות הילד, גם הפחדים שלו משתנים, מתפתחים ומתחלפים. ילדים רבים מפתחים פחד טבעי לאנשים זרים, להישאר לבד או להיות במסגרות שונות כגון גן או פעוטון.

איך לעזור לילד עם חרדות?

לפני הכל, חשוב להכיר את העובדה הפשוטה הבאה: ילדים לומדים המון מההורים שלהם, ורבים מהם "יורשים" את הפחדים והחרדות של ההורים שלהם. אם הם רואים את ההורים שלהם מפחדים מג'וקים למשל, הם עלולים לפתח חרדה מאותם יצורים קטנים גם כן.

אם הם רואים את ההורים מתקשים להיפרד כאשר שמים את הילדים במסגרות, גם הילדים עלולים ל"רשת" את הקושי הזה, ולפחד להיפרד מההורים. לכן, אם אתם רואים שהילדים שלכם קיבלו את החרדות שלכם, כדאי לטפל בעצמכם ובהתמודדות שלכם עם הפחדים האלה.

מומלץ לעשות את זה אפילו מראש, כדי למנוע את ההעברה של חרדות לא רלוונטיות לילדים שלכם. אחרי שהבנו את הנקודה הזאת, אפשר להיכנס עמוק יותר ולהבין איך לעזור לילד עם חרדות.

קבלה לצד שגרה

אם שאלתם את עצמכם איך לעזור לילד עם חרדות, כדאי לדעת שמומלץ לקבל את החרדות של הילד ולהכיל אותם, במקביל לשמירה על שגרה והקפדה על תפקוד רגיל לצד הפחדים.

במקום לומר לילד "אין לך ממה לפחד", או להקטין את החרדה שלו במילים כמו "מדבר כזה אתה מפחד?!", כדאי להראות לו שאתם לא מבטלים את הרגשות שלו, ומבינים את הפחדים שלו. יחד עם זאת, עדיף לא לתת לפחד שלו לנהל אותו, אלא ללמד את הילד איך להתנהל לצד החרדה.

על ידי שמירה על שגרה תקינה, הילד ילמד שגם אם מפחדים מדברים – לא צריך להימנע מדברים כאלה ואחרים.

לא לגונן יותר מדי

הרבה הורים נוטים לגונן על הילדים שלהם מפני פחדים וחרדות, אך למעשה הם מונעים ממנו להתמודד עם סיטואציות שעלולות לעורר אצלו פחדים שונים. בכך, הם למעשה מונעים ממנו התמודדויות חשובות, ופוגעים בהתפתחות הרגשית והנפשית שלו.

במקביל, ישנם הורים שמעדיפים לעשות כל מיני דברים שעלולים להפחיד את הילד במקום שהוא יעשה אותם, ולמעשה כמו שכבר ציינו, הם מונעים ממנו התמודדויות חשובות להתפתחות שלו, ועלולים לגרום לו להפוך לילד תלותי.

פניה לאנשי מקצוע

בתור הורים, יש לנו הרבה כלים והרבה יכולות בכל מה שקשור לילדים שלנו. אבל מה לעשות, אין לנו את כל הידע, את כל הכלים וגם לא תמיד יש לנו יכולת נפשית להתמודד עם כל מה שעובר עליהם. לכן, לא תמיד אנחנו יודעים איך לעזור לילד עם חרדות ואיך להתמודד עם המצב הזה.

לכן, כאשר אתם רואים שהילד לא מצליח להתמודד עם החרדות והן רק הולכות וגוברות, כדאי מאוד לפנות לאיש מקצוע שעוסק בתחום הזה, ומתמחה בטיפול בחרדות בילדים.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות , נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות