חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

6 מחלות חתולים שעוברות לבני אדם, ואיך להימנע מהן

מחלות חתולים שעוברות לבני אדם

אין ספק שחתולים נחשבים לבעלי חיים חמודים, והרבה אנשים אוהבים לגדל אותם, או פשוט ללטף אותם כשהם עוברים לידם ברחוב.

יחד עם זאת, תמיד כדאי לדעת שישנן מחלות חתולים שעוברות לבני אדם. כן, כמו כל יצור חי, גם חתולים סובלים ממחלות שונות, וישנן כמה מחלות שיכולות גם לעבור אלינו, בני האדם.

במאמר הזה נפרט רשימה של מחלות חתולים שעוברות לבני אדם הנפוצות ביותר, נרחיב על כל מחלה ומחלה וכיצד יש להתנהג ולפעול על מנת למנוע אותן ולטפל בהן.

רשימת מחלות חתולים שעוברות לבני אדם

סלמונלה

סלמונלה הוא חיידק שמתרבה בתוך מערכות העיכול של יונקים, ובהם חתולים, ומשם הוא מופרש לסביבה. למעשה, ישנם יותר מ-2,500 סוגים של חיידקי סלמונלה, שגורמים לזיהום שפוגע במיליוני בני אדם ברחבי העולם מדי שנה.

חשוב לדעת שלא כל סוגי חיידקי הסלמונלה גורמים למחלות אצל בני אדם, אבל אותם חיידקים שעלולים להתרבות במערכת העיכול של החתולים עלול גם לפגוע בנו.

מדי שנה בישראל ישנם כ-5,000 דיווחים על מחלת הסלמונלוזיס, המחלה שנגרמת בשל חיידק הסלמונלה.

מומלץ להימנע ממגע עם הפרשות של חתולים כדי לצמצם את החשיפה לחיידק הסלמונלה, וכמובן לשטוף ידיים אחרי כל פעם שמחליפים להם חול.

טוקסופלזמה

סכנה נוספת שעלולה להיות אצל חתולים ולעבור אל בני אדם, היא טוקסופלזמה. מדובר בטפיל חד-תאי, שגורם למחלה שנקראת טוקסופלזמוזיס.

הטפיל הזה תוקף בעיקר יונקים (כגון בני אדם, חתולים וכבשים), אבל גם חרקים, תולעים ואפילו דגים עלולים להיות נשאים של טוקסופלזמה.

ישנם מקרים שבהם אדם נדבק בטוקסופלזמה, אך התסמינים כל-כך חלשים שהוא כלל לא מודע לכך. יחד עם זאת, נשים בהריון נמצאות בסיכון מוגבר לשלום העובר, מכיוון שהטפיל מסוגל לעבור את השלייה ולהגיע לעובר עצמו.

כאשר מדובר בהדבקה בשלבי הריון מוקדמים יחסית, הטפיל עלול לגרום אפילו למות העובר, לעיוורון של היילוד, בעיות נוירולוגיות ברמות חומרה שונות ולעתים המומים הללו יתגלו בשלב מאוחר יחסית, כמה שנים לאחר הלידה.

בשל הסיכון, יש מי שממליץ לנשים הרות שלא לגדל חתולים כחיות מחמד. לכל הפחות, מומלץ לתת לבן או בת הזוג לטפל בחתול בזמן ההריון, על מנת להרחיק את האישה ההרה ממנו.

ברטונלה

אחת ממחלות החתולים שעוברות לבני אדם היא ברטונלה (Bartonella henselae). המחלה נגרמת על ידי חיידק שנמצא בגופם של כ-30% מהחתולים והוא מועבר אליהם על ידי פרעושים שנושאים את החיידק הזה בעצמם. הוא עלול לעבור לבני אדם במקרים שבהם חתולים מלקקים פצעים פתוחים של בני אדם, שורטים אותם או נושכים.

אמנם מדובר במחלה נדירה יחסית בבני אדם, אך עלולה להיות לה השלכות קשות. המחלה עלולה להשפיע על תפקוד העיניים, המוח, הלב ועל איברים פנימיים אחרים. ילדים ונערים נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלה הזאת, יחד עם אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.

מומלץ להיזהר בקרבת חתולים ולמנוע מהם לנשוך אתכם, לשרוט או ללקק פצעים קיימים. במקרה של נשיכת חתול או שריטה, יש לשטוף את המקום היטב עם מים וסבון. אם מתפתח זיהום או תסמינים שונים, יש לפנות בהקדם לרופא.

קמפילובקטר ג'ג'וני

קמפילובקטר ג'ג'וני (Campylobacter jejuni) הוא חיידק שגורם לדלקת המעי ולשלשולים, ולמעשה הוא נחשב לאחד הגורמים המובילים להתייבשות בקרב בני אדם במדינות שונות. החיידק עלול להימצא במעי של חיות מחמד ובהן חתולים.

החיידק הזה גורם להרעלת מזון שעשויה לגרום לפגיעה קשה בבריאות, אך ברוב המקרים היא אינה גורמת למוות. הספרות הרפואית מכירה פגיעה של החיידק הזה בבני אדם מאז שנת 1977. לעתים יש קושי להבין מה מקור ההדבקה, מכיוון שהתסמינים עשויים להופיע עד עשרה ימים מרגע ההדבקה.

על מנת לצמצם את הסיכויים להידבק בקמפילובקטר ג'ג'וני, מומלץ לשטוף ידיים לאחר התעסקות עם חתולים ובעיקר לאחר החלפת חול הצרכים שלהם.

קריפטוספורידיוזיס

כמו קמפילובקטר ג'ג'וני, גם קריפטוספורידיוזיס (Cryptosporidiosis) הוא זיהום חיידקי שעלול להשפיע על מערכת העיכול. בדרך כלל הוא גורם לכאבי בטן, להקאות, לחום ולשלשולים. גם כאן, בדרך כלל ההדבקה נעשית על ידי מגע בצואה נגועה של חתול.

בדרך כלל, הסימפטומים של קריפטוספורידיוזיס נמשכים כשבועיים, אך ישנם גם מקרים שבהם התסמינים נמשכים זמן רב יותר.

אנשים עם מערכת חיסונית בריאה ותקינה ככל הנראה לא יצטרכו טיפול מיוחד בטפיל החיידקי הזה, אלא פשוט יצטרכו לנוח ולתת לו לעבור. במקרים שבהם נדבק אדם עם מערכת חיסונית חלשה, בדרך כלל הטיפול יהיה לחזק את המערכת החיסונית, או טיפול בתרופות שמכילות nitazoxanide.

גם כאן, הטיפ החשוב ביותר למניעה של הדבקה בחיידק היא שטיפת ידיים לאחר מגע עם בעל החיים, ובעיקר עם הצרכים שלו.

כלבת

כן, גם חתולים עלולים להידבק בכלבת, והם גם עלולים להעביר את המחלה הזאת אלינו, בני האדם. כלבת היא מחלה זיהומית ויראלית קטלנית. לאחר ההדבקה בכלבת, הנגיף עושה את דרכו למוח דרך מערכת העצבים. כאשר הוא מגיע למוח, הוא מתחיל להתרבות בצורה מהירה, ולגרום להשפעות שליליות וקשות – עד מוות.

הדרך הטובה ביותר להימנע מכלבת היא על ידי חיסון מקדים של החתול שלכם – דבר המחויב על פי חוק כאן בישראל. החיסון חשוב מאוד משום שלמחלת הכלבת אין מרפא!

סיכום

אלו היו שש מחלות חתולים שעוברות לבני אדם, ואיך להימנע מהן. חשוב לזכור שבכל מקרה שיש לכם חשש כזה או אחר, מומלץ לפנות לרופא שלכם בהקדם על מנת לקבל אבחון וטיפול מקצועי ומהיר.

חשוב לזכור שכאשר מדובר במחלות חתולים שעוברות לבני אדם, חשוב להיבדק אצל רופא המשפחה או רופא מומחה. אם אתם מעוניינים לבדוק אם החתול שלכם חולה באחת המחלות האלה – פנו לווטרינר בהקדם.

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן העניינים

הצטרפו לקהילות שלנו

כתבות נוספות:

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות