חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות: מה זה אומר בעצם?

ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות מאפשר לכולם לקבוע באילו מצבים הם יקבלו טיפול רפואי ובאילו מצבים - לא. בנוסף, הכלי החשוב הזה מאפשר לקבוע מיופה כוח שיקבל את ההחלטות במצבים האלה

תוכן העניינים

ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות

אף אחד לא אוהב לדבר על זה, אבל בשלב כלשהו החיים מגיעים לקיצם – ולפעמים מדובר בתהליך קשה, איטי ומלא סבל. זו המציאות, ולא צריך להתעלם ממנה.

הרבה אנשים אומרים בשלב כזה או אחר במהלך חייהם שאם הם מגיעים למצב רפואי כזה או אחר – הם מעדיפים שמישהו ישים לזה סוף. אבל, האם זה בכלל אפשרי בישראל? ואם לא, האם יש מה לעשות כדי למנוע סבל מיותר בעתיד?

המאמר הזה יעסוק בכלי משפטי שנקרא ייפוי כוח מקוצר לחוק החולה הנוטה למות, שמאפשר לכל אחד ואחת לקבוע בצורה קלה יחסית מה יעלה בגורלו במידה ויגיע למצב רפואי כזה או אחר.

ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות – הסבר

החוק בישראל מאפשר לכל אחד ואחת לקבוע מראש אם יקבל טיפולים כאלה ואחרים או שיימנע מלקבל אותם, אם וכאשר ימצא את עצמו נוטה למות. עד כה, רוב רובו של הציבור לא עשה את הצעד הדרוש כדי לקבוע מראש באיזה מצבים הוא יקבל טיפול ובאיזה מצבים הוא מעדיף להימנע מקבלת טיפול, בשל המורכבות של התהליך הזה.

כיום המצב שונה לחלוטין, ויש כלי משפטי נוח שמאפשר לכל אחד ואחת לקבוע בקלות באיזה מצבים לקבל טיפול, וכמו כן למנות מראש מיופה כוח שיוכל לתת הוראות כאשר החולה לא מסוגל לעשות זאת בעצמו.

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ מעורך דין לגבי ייפוי כוח מקוצר לפי חוק החולה הנוטה למות

הכלי המשפטי הזה נקרא "ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות", והוא נועד להקל על כל מי שמעוניין לקבוע את עתידו, ולמנוע מצבים שבהם ישאירו אותו בטיפולים קשים במצבים שבהם הוא לא מעוניין להיות.

מהו חוק החולה הנוטה למות?

חוק החולה הנוטה למות, או בשמו המלא "חוק החולה הנוטה למות, תשס"ו-2005", נחקק מתוך מטרה להסדיר את הטיפולים הרפואיים במקרה של חולה הנוטה למות. החוק נועד ליצור איזון בין קדושת החיים מצד אחד, לבין הרצון האישי של אדם, החשיבות של איכות החיים שלו והעצמאות שלו בנוגע לגורלו.

על פי הגדרת החוק, "חולה הנוטה למות" הוא אדם שסובל מבעיה רפואית חשוכת מרפא, ותוחלת חייו לא צפויה להתארך מעבר לחצי שנה, גם אם הוא יקבל טיפול רפואי. ההגדרה הזאת ניתנת אך ורק על ידי רופא אחראי ומוסמך. החולה יוגדר כחולה סופני במידה ונוצר כשל במספר מערכות חיוניות בגופו, ותוחלת חייו לא צפויה להימשך מעבר לשבועיים, גם אם יקבל טיפול.

 במקרה שבו רופא הגדיר אדם כחולה הנוטה למות, על הרופא לברר את רצונו של החולה. במסגרת הבירור הזה, על הרופא לברר במאגר המידע אם החולה השאיר הנחיות רפואיות מראש, או שמא הוא בחר למנות מיופה כוח שיקבל את ההחלטות השונות בשמו.

הארכת חיים או הפסקת טיפול

על פי החוק, הפנייה למיופה הכוח או להוראות שניתנו מראש נעשית רק במידה והחולה אינו כשיר לקבל החלטות. במידה והוא מעוניין שלא להאריך את חייו, המחוקק קבע כי יש לכבד את רצונו. יחד עם זאת, המחוקק הורה למטפלים לעשות "מאמץ סביר" כדי לשכנע את החולה לקבל חמצן, מזון ונוזלים.

אם החולה אינו כשיר לקבל החלטות, והוא השאיר מראש הוראות שלא להאריך את חייו – יש להימנע מטיפול בו. כל עוד החולה אינו מוגדר כחולה בשלב סופי, החוק קובע כי יש לטפל בו "טיפולים נלווים", כלומר טיפולים במחלות רקע או במחלות אחרות חוץ מזו שהגדירה אותו כחולה הנוטה למות.

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ מעורך דין לגבי ייפוי כוח מקוצר לפי חוק החולה הנוטה למות

יחד עם זאת, אם מדובר בחולה בשלב סופי (שתוחלת חייו לא צפויה להימשך מעל שבועיים), יש להימנע מכל טיפול שהוא במידה והוא אינו רוצה להאריך את חייו.

היתרונות של ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות

ישנן כמה אפשרויות לקבוע מראש את עתיד הטיפולים במקרה של חולה הנוטה למות. לאחרונה, יותר ויותר אנשים מעדיפים את האפשרות של ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות, בגלל היתרונות הברורים שלו.

ייפוי הכוח המקוצר הוא הליך פשוט יחסית, וקל הרבה יותר משאר האפשרויות. כדי לעשות זאת בצורה חוקית, יש להחתים על ייפוי הכוח הזה גם את מייפה הכוח עצמו וגם שני עדים. יחד עם זאת, מומלץ גם להחתים את מיופי הכוח עצמם.

ייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות מאפשר לקבוע מראש הוראות בנוגע לפעולות החייאה, חיבור למכונת הנשמה או מצבים של סבל משמעותי.

שאלות נפוצות

איפה מפקידים את ייפוי הכוח המקוצר?

את ייפוי הכוח המקוצר יש להפקיד במשרד הבריאות, לאחר שהוא חתום על ידי הגורמים הנדרשים.
חשוב לוודא שלאחר ההפקדה, אתם מקבלים כרטיס \ תעודה שמעידים על הפקדת ייפוי הכוח.

האם לייפוי כוח מקוצר חוק החולה הנוטה למות יש תוקף?

כן. על פי החוק, כוחו של ייפוי הכוח יפה לתקופה של 5 שנים. בכל 5 שנים, ישלח משרד הבריאות הודעה בנוגע לסיום התוקף עם אפשרות להארכת ייפוי הכוח ב-5 שנים נוספות.

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ מעורך דין לגבי ייפוי כוח מקוצר לפי חוק החולה הנוטה למות

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקהילות שלנו

הכתבות החמות

החיים משתנים יום אחרי יום

קבלו טיפ בריאות יומי

קטגוריות

לדעת עוד

כתבות נוספות

איך לעזור לילד עם חרדות

איך לעזור לילד עם חרדות?

לא מעט ילדים מתמודדים עם פחדים וחרדות, והרבה הורים מוצאים את עצמם אובדי עצות מכיוון שהם לא יודעים איך לעזור לילד עם חרדות. המאמר הזה נועד לעשות סדר בתחום הזה, ולעזור להורים לעזור לילדים שלהם